26 de juliol 2008

L'autobus urbà: expansió i creixement

L'autobús urbà, el nou transport públic. Segona part (1940 - 1974)

La dècada dels 50 i 60 estaven en servei les línies restablertes l'any 1940, sense patir modificacions destacables. En concret eren sis les línies urbanes i una interurbana a Sant Joan de Vilatorrada, les que funcionaven regularment a Manresa. La concessió seguia en mans de la família Castellà. Les línies urbanes eren les següents:

SANT DOMÈNEC - DOLORS
SANT DOMÈNEC - ESTACIÓ DEL NORD
SANT DOMÈNEC - PLAÇA PARE ORIOL
SANT DOMÈNEC - MATADERO
SANT DOMÈNEC - BISBE PERELLÓ
SANT DOMÈNEC - CARRETERA SANTPEDOR

El parc mòbil el formaven: 2 Ford, model T (nº1 i nº2), 1 Chevrolet (nº3) i 2 Hansa Lloyd (nº4 i nº5). Tenint en compte l'antiguitat dels vehicles, durant la dècada dels 50 es van adquirir tres autobusos Henschel (dos de nous i un d'usat) nº 9 i 10, i l'usat amb el nº7.

L'expansió econòmica dels 60 (desarrollismo) va permetre molts manresans i manresanes gaudir del autobús urbà, i a la dècada dels 70, amb l'augment de passatgers es va ampliar el servei amb tres línies noves: Tossal del Coro, Viladordis i Sant Pau, i es canvià el nom de tres línies ja existents.

SANT DOMÈNEC - DOLORS
SANT DOMÈNEC - ESTACIÓ DEL NORD
SANT DOMÈNEC - ERA HUGUET (abans Pare Oriol)
SANT DOMÈNEC - MATADERO
SANT DOMÈNEC - LA CULLA (abans Bisbe Perelló)
SANT DOMÈNEC - LA SALLE (abans Carretera Santpedor)
SANT DOMÈNEC - TOSSAL DEL CORO
SANT DOMÈNEC - VILADORDIS
MURALLA - SANT PAU

Respecte al parc mòbil, després de quaranta anys de servei, es van retirar els dos primers vehicles amb el que va començar el servei públic urbà: els autobusos Ford T (nº1 i 2), a més del Chevrolet (nº3), mentrestant la resta (Hansa Lloyd i Henschel - nº: 4, 5, 7, 9 i 10) van continuar en actiu. Les línies Dolors, Estació del Nord i Sant Pau estaven cobertes amb autocars de línia.

L'any 1974 es va renovar tot el parc mòbil amb l'introducció de microbusos: 4 Barreiros Saeta 35 (nº: 16, 17, 18 i 20) i 3 Sava (nº: 26, 30 i 31). Totes les línies utilitzaven aquests vehicles, excepte la dels Dolors, Estació del Nord i Sant Pau que continuaven -com l'any anterior- amb els autocars de línia. També es va canviar la terminal de sortida que passà a la Plaça Infants, excepte per les línies Dolors i Estació del Nord que continuava sortint des de la Plaça Sant Domènec.

Per poder donar servei a la barriada Mión, reivindicat des de feia temps, es modificà la línia Sant Domènec-Matadero que passà a denominar-se: Plaça Infants-Mión-Matadero, el nou recorregut d'anada era per l'avinguda Tudela i el camí de la Gravera fins a arribar a la Mión i la tornada per la Plaça Matadero (actual Plaça Bages) i el Poble Nou. La gran diferència es que abans el servei era directe al Poble Nou i ara només aprofitava la tornada per passar pel centre de la ciutat.

Finalment la línia d'autobusos urbans de Manresa l'any 1974 era la següent:

SANT DOMÈNEC - DOLORS
SANT DOMÈNEC - ESTACIÓ DEL NORD
PLAÇA INFANTS - ERA HUGUET
PLAÇA INFANTS - MION - MATADERO
PLAÇA INFANTS - LA CULLA
PLAÇA INFANTS - LA SALLE
PLAÇA INFANTS - TOSSAL DEL CORO
PLAÇA INFANTS - VILA DORDIS
PLAÇA INFANTS - SANT PAU

Bibliografia

- MORA, José: "Los autobuses de Barcelona" (Manresa) - www.autobusesbcn.es

7 comentaris:

Té la mà Maria - Reus ha dit...

gràcies Jordi, a Manresa hi tinc molt bons amics, quan hi vaig em sento com a casa

fem al mateix amb el teu blog i et linko, així ens mantenim en contacte, si vols denunciar quelcom, poso el meu blog al teu serveis

salutacions des de Reus

Cal Quinze ha dit...

Molt interessant aquest article. Suposo que deus treure la informació de l'arxiu municipal perquè no crec pas que hi hagi res publicat sobre el tema.

PD: Ja vaig enviar un missatge per per entrar a la Bagesfera però de moment no m'han dit res.

Salut

Joan Gil Oliveras ha dit...

Aquest bloc és una feina increïble, de debò, com t'ho fas?

Manuel Luis Tatjé ha dit...

Hola Jodi:
Sóc Manuel Luis Tatjé del Bloc "Esperits Inquiets". Gràcies pel teu comentari. Ja fa temps que havia descobert el teu Bloc extraordinari de les Històries Manresanes. Estàs fent una tasca convenient i necessària, i qui millor que tu, per fer-la amb el gust que la fas i per donar-la a conèixer, sobretot als manresans.
Com a manresà, ja d'uns quants anys, admiro el que estàs fent des
del teu Bloc, que ja tinc penjat en el meu.
Jo estic tocant un tema "maleït", que la societat margina i burla: el tema OVNI concretat a Montserrat, i juntament amb la tradició griàlica i esotèrica de la muntanya. Per això m'és una sor-
presa agradable, que un jove historiador, preparat i inquiet, com tu, s'hagi apropat amb respecte
a aquests temes. De fet, em consta que avui hi ha una joventut molt més oberta que fa unes dècades... Hi ha uns quants universitaris que pugen els onzes a Montserrat.

Felicitats pel teu Bloc, i endavant !!

Manuel Luis Tatjé

Jordi Bonvehí Castañé. ha dit...

Moltes gràcies, pels comentaris. Seguiré postejant articles sobre Manresa i espero algun dia començar a publicar algun llibre sobre historia desconeguda de Manresa.

Tothom que tingui o conegui gent amb histories de Manresa, ja sap el meu correu. Jo encantat de seguir animant als manresans i manresanes amb les meves històries.

Salut
i bones vacances!

De Soca Arrel ha dit...

Et felicito per la qualitat de l'article.

Aniré seguint les teves reflexions a partir d'ara!

Xevi
Manresa

L'espia ha dit...

Bones vacances!

Jo també aprofito per felicitar-te per la feina. És interessant conèixer coses de la ciutat que no és conéixen.

Àlex